.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ميرحسين موسوي: كشور را همه مي‌سازند

مهندس مير حسين موسوي گفت: درباره بنده و آقاي دكتر خاتمي گذشت زمان نشان خواهد داد كه تصميمي كه دو نفري گرفتيم درست بوده است.

به گزارش شمال نیوز به  نقل از ايسنا ، ميرحسين موسوي در جلسه سخنراني و پرسش و پاسخ در جمع دانشجويان دانشگاه ايلام در بخش ديگري از سخنان خود به ويژگي‌هاي استان ايلام اشاره كرد و گفت: ايلام سرزميني باستاني است و كمترين سرزمين‌هايي چون ايلام است كه چنين تاريخ درخشاني داشته باشد. تمدن ايلام مادر تمدن سومري است كه مادر تمدن‌هاست. ايلام جايگاهي با منظري زيبا، مردان شجاع و دلاور است، بنابراين اگر به خيزش مردم ايلام پيش از ساير استان‌ها در سال 56 برمي‌خوريم نبايد تعجب كنيم؛ چراكه اين تمدن‌ها اثر خود را به طور پيچيده‌اي در جوامع بعد از خود مي‌گذارند.

وي با بيان اين‌كه " پس از انقلاب و در طول هشت سال دفاع مقدس رشادت‌هايي كه مردم ايلام نشان دادند استثنايي و فراموش‌نشدني بود" تاكيد كرد: ما هيچ‌گاه نديديم كه ايلامي‌ها ايلام را خالي كنند. مردم ايلام همواره از سمبل وحدت ملي و تماميت ارضي و ارزش‌هاي والاي كشورمان بوده‌اند.

نخست وزير دوران دفاع مقدس با يادآوري اين‌كه " در سال 68 نيروي تحصيل‌كرده‌ اين منطقه بسيار كم بود ولي الان ديگر اين‌طور نيست" تصريح كرد: بدون انسان‌هاي متفكر امكان توسعه و پيشرفت وجود ندارد و براي مثال الان در سالني هستم كه صدها نفر در آن مشغول تحصيل علم هستند. اين هم يك فرصت است و هم يك تهديد؛ زماني فرصت است كه جوان‌ها را پاس بداريم و به آن‌ها احترام بگذاريم، جلوي ارتباط آن‌ها با دنياي بيرون را نگيريم، به دين و اخلاق آن‌ها اعتقاد داشته باشيم و با مختصر تفاوتي، بين خود و آن‌ها خط جدايي نكشيم.

وي ادامه داد: مگر دانشجو چه انتظاري دارد كه بايد از مطرح شدن آن بترسيم؟ جز اين است كه به دليل دلسوزي اين انتقادها را مطرح مي‌كنند؟ ما بايد زاويه ديد خود را نسبت به دانشجوها عوض كنيم؛ چراكه در حال حاضر آن‌چه من مي‌بينم از دست رفتن اعتماد در اين قشر است و بايد آن اعتماد را احيا كنيم؛ چراكه همين اعتماد بود كه انقلاب را پيروز كرد.

وي هم‌چنين يادآور شد: در زمان انقلاب و دوران جنگ، زماني كه افراد به جبهه‌ها مي‌رفتند كسي از آن‌ها نمي‌پرسيد كه مدرك، رشته، عقايد و طبقه‌شان چيست و اين امر موجب مي‌شد كه يك مجموعه واحدي ساخته شود، ولي امروز در اين رابطه مشكل پيدا كرده‌ايم. يقينا اين مشكل از مردم و دانشجويان نيست، بلكه مشكل را بايد در جاي ديگر جست‌وجو كرد.

موسوي در ادامه با اشاره به صحبت يكي از اساتيد دانشگاه كه در ابتداي جلسه از وي خواسته بود كه بگويد چه كارهايي را در دولت آينده خود نخواهد كرد؟ گفت: بنده دروغ نخواهم گفت. من مردم را محرم دولت و نظام قلمداد خواهم كرد و هيچ چيزي را از آن‌ها پنهان نمي‌كنم.

وي با بيان اين‌كه " نيازي احساس نخواهم كرد كه به هر بهانه‌اي قانون را دور بزنم" ادامه داد: اگر بحث مفهوم كرامت و حقوق انساني ـ كه بزرگ‌ترين نمود آن در انتخابات منصفانه و آزاد است ـ مطرح باشد، من اينچنين عمل خواهم كرد.

وي همچنين با تاكيد بر اين‌كه " كشور را همه مي‌سازند و البته دولت‌ها نيز نقش دارند" افزود: بسياري از كارها هست كه ممكن است 30 سال پيش پايه‌گذاري شده باشد يا كارهايي امروز پايه‌گذاري شوند ولي مثلا 10 سال بعد به نتيجه برسد و ما بايد براي ايجاد اميد در مردم اطلاعات لازم را در اختيار آن‌ها قرار دهيم. من از تمامي كساني كه كار كرده‌اند، زحمت كشيده‌اند، بسياري امور را پايه‌گذاري كرده‌اند و ايده‌هاي نويي ايجاد كرده‌اند، پاسداشت خواهم كرد و اين‌طور نخواهد بود كه چون با سليقه ما سازگار نيست حتي نامي از آن‌ها نبرم. بنده اين كار را نخواهم كرد و تلاش همه مديران را پاس خواهم داشت.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه بر عزت نفس مردم به عنوان يك سرمايه‌ اجتماعي در كشور تاكيد كرد و گفت: مردم ايلام در سخت‌ترين شرايط، كمترين درخواست را از دولت داشته‌اند و آن‌چه آن‌ها را مقاوم مي‌كرد، عزت نفس آن‌ها بود. هر برنامه اقتصادي كه اين عزت نفس را مورد هجوم قرار دهد، بزرگ‌ترين سرمايه‌ ملت ما را از آن‌ها مي‌گيرد و من با اين مساله مخالفت خواهم كرد. ما بايد اشتغال ايجاد كنيم و توليد را افزايش دهيم؛ چراكه پخش كردن صدقه در ميان مردمي كه مشكلات زيادي دارند نمي‌تواند مشكلات ما را حل كند.

وي همچنين با بيان اين‌كه " حوزه فرهنگي را از حوزه سياسي و اقتصادي جدا نخواهم ديد" خاطرنشان كرد: ما نمي‌توانيم نرخ تورم 25 درصدي، ركود و بيكاري داشته باشيم و در عين حال هيچ دورنمايي براي آينده نيز نداشته باشيم، ولي به جوان‌ها بگوييم كه چرا به كالاهاي فرهنگي نامناسب روي مي‌آورند و يا از كشور خارج مي‌شوند. كمي تورم را پايين بياوريم تا ببينيم چطور اين مشكلات حل خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه " نگاه همراه با شك، ترديد و شبهه نسبت به جوانان را بايد در خود از بين ببريم" تصريح كرد: جوانان شايسته اعتماد هستند و يقينا حسي كه نسبت به تغييرات جهاني دارند با حس كساني كه سن و سال بالاتري دارند متفاوت است. كشوري رستگار است كه از اين سرمايه‌ها استفاده كند.

موسوي با اشاره به سپردن مسووليت‌هاي مختلف به جوانان در ابتداي انقلاب، يادآور شد: اين مساله يك نوع نوگرايي بود و طي آن ملت ما ياد گرفت كه جوان‌ها به اين شكل نگاه كنند و آن‌ها را جدي بگيرند و مي‌بينيم به همان نسبتي كه به آن‌ها اعتماد شد نتيجه‌ مثبت گرفتيم. در آن زمان وزراي 30 ساله و يا 28 - 27 ساله داشتيم و اين امر به خاطر اين مساله بود كه جامعه تحولي پيدا كرد و فرزندان خود را جدي گرفت. البته اين‌كه امروز هم بايد چنين كاري كرد يا نه مساله‌ پيچيده‌اي است كه بايد روي آن بحث كرد. در صورتي كه رييس‌جمهور شوم سعي خواهم كرد به جوان‌ها اعتماد كنم.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ برخورد با دانشجويان گفت: استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را به هيچوجه سازگار با برخورد و قلع و قمع نمي‌دانم. هر زمان كه به جوان‌ها و دانشجويان و انجمن‌هاي اسلامي بها داده و به آن‌ها اعتماد كرده‌ايم بيشتر به جلو پيش رفته‌ايم.

وي با اشاره به شعار انتخاباتي خود يعني "ايران پيشرفته با قانون، عدالت و آزادي" افزود: مشكل اساسي امروز ما اين است كه اهميت قانون را درك نمي‌كنيم و آن را دور مي‌زنيم. در نتيجه زمينه براي ساير قانون‌گريزي‌ها در كشور ايجاد مي‌شود. اگر طالب استقلال، تداوم عزت و نيز تغييرات معقول در كشور خود هستيم نبايد اين مساله را فراموش كنيم؛ البته قانوني كه در كنار آزادي و عدالت بنشيند.

نخست وزير دوران دفاع مقدس با طرح اين سوال كه " ‌آيا ما مي‌خواهيم ايراني بسته، كهنه‌گرا و متعلق به گذشته داشته باشيم يا ايراني كه پيشرفته و رو به جلو باشد؟ " خود با تاكيد پاسخ داد: من قطعا دومي را انتخاب مي‌كنم.

در اين هنگام يكي از دانشجويان به شوخي پرسيد: مهندس20 سال نبودي، راستشو بگو كجا رفته بودي؟

موسوي نيز پاسخ داد: گاهي از من طوري صحبت مي‌كنند كه انگار در سال 68 منجمد شده‌ام. بنده در اين 20 سال فعاليت‌هاي سياسي داشته‌ام و سخنراني‌هايي نيز انجام داده‌ام كه به تدريج كمتر شد؛ چراكه احساس مي‌كردم در كشور استقراري از نظر قواعد و قوانين وجود دارد، ولي امروز احساس كردم كه زمان، زمان ديگري است و مشكلاتي وجود دارد و به همين دليل به صحنه آمدم.

وي ادامه داد: در اين سال‌ها با جامعه ميليوني فرهيختگان و روشنفكران در تماس بودم و فكر مي‌كنم هيچكس به اندازه من توفيق نداشته كه چنين ارتباطي داشته باشد. به طور مثال در فرهنگستان هنر جمعي از فرهيختگان علاقه‌مند به نظام را جمع كرديم و بعد در آن‌جا جهت‌گيري‌هاي بسيار حساسي را گذاشتيم و بر اين اساس كارهايي نظير چاپ 350 جلد كتاب در حوزه مفاهيم نظري هنر انجام شد. آقاي دكتر زرين‌پور كتابي دارند تحت عنوان دو قرن سكوت و من هر گاه چنين بحث‌هايي را مي‌شنوم به ياد آن كتاب مي‌افتم ولي اين چنين نبوده است و من همواره نظرات روشني درباره مسائل مختلف داشته‌ام.

يكي ديگر از دانشجويان پرسيد: سياست‌هاي خارجي شما شبيه سياست‌هاي خارجي آقاي احمدي‌نژاد است، نگاه شما به علوم انساني سخت‌افزارانه است، بحث‌هاي كلي را مطرح مي‌كنيد و با اين وضعيت بيش از پنج – شش ماه دوام نخواهيد آورد. آيا مير حسين موسوي از عقايد افراطي خود تغيير كرده است؟

موسوي در پاسخ گفت: متاسفانه برخي از مسايل مطرح شده از سوي اين دانشجو را خوب نفهميدم. در مورد بحث سياست خارجي متوجه نشدم كه منظور اين دانشجو اين است كه آن‌چه من اعلام كرده‌ام شبيه آقاي احمدي‌نژاد است يا خير؟ بدترين وضعيت اين است كه يك دولت بخواهد بر همه‌ سياست‌هاي ماقبل خود خط بطلان بكشد و خود را عالم دهر بداند. اگر به متن‌هاي ابتدايي هر يك از روساي جمهور آمريكا دقت كنيد خواهيد ديد كه 90 درصد آن تاييد دولت قبلي است؛ بنابراين هيچ جاي ايراد نيست كه در بخشي از سياست‌ها به آقاي احمدي‌نژاد، خاتمي يا هاشمي شباهت داشته باشم.

وي با بيان اين‌كه " من ايجاد يك فضاي پر سر و صدا را به نفع منافع ملي نمي‌دانم" تاكيد كرد: ملت ما براي اين سر و صداها هزينه مي‌پردازند. ما بر حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي مي‌ايستيم ولي دليلي ندارد اين را به گونه‌اي بيان كنيم كه تمام جوامع را عليه خود برانگيزانيم. من در سياست خارجي به پرهيز از هر نوع ماجراجويي، آشوب و هر نوع برخورد انفعالي معتقدم.

وي در ادامه با اشاره به بحث سرمايه‌گذاري گفت: سوال من اين است آيا به كشوري كه در بزرگ‌ترين بانك خود يعني بانك ملي طي چهار سال چهار مدير عوض مي‌كند، سرمايه‌ خارجي مي‌آيد؟ متاسفانه دوستان گاهي يك مدير را براي ورزش حتي براي چند ماه هم تحمل نمي‌كنند.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، همچنين درباره‌ برخي اظهارنظرهاي مطرح شده در مورد فرشاد مومني، اظهار كرد: آقاي مومني از شخصيت‌هاي فرهيخته‌اي است كه بنده هم با ايشان رفاقت و صميميت زيادي دارم. ايشان فرد روشني در مسائل اقتصادي است و همواره نظرات خود را در اين باب مطرح كرده است ولي كاش خود ايشان اين‌جا ‌بود تا مي‌توانست از خود دفاع كند.

يكي ديگر از دانشجويان با انتقاد از اعلام حمايت جبهه مشاركت ايران اسلامي، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران و كارگزاران سازندگي، از ميرحسين موسوي نظر وي را جويا شد كه در پاسخ شنيد: من نمي‌دانم بايد چكار كنم و بگويم چرا جبهه‌ مشاركت، سازمان مجاهدين و كارگزاران از من دفاع مي‌كنند. ممكن است اختلاف عقيده‌هايي باشد ولي افراد مي‌توانند با اختلاف سليقه‌ها نيز همكاري سياسي داشته باشند. ضمن اين‌كه شما با چه استدلالي يك حزب مجوزدار رسمي را محكوم مي‌كنيد؟ ما نمي‌توانيم بر روي يك حزب يا گروهي به اين راحتي خط بطلان بكشيم و بگوييم قبول نداريم؛ اصلا به چه حقي قبول نداريم؟

وي ادامه داد: قبلا هم گفته‌ام كه در دوران نخست‌وزيري‌ام 9 نفر در مجموعه‌ دولت با سياست‌هاي مجموعه ما زاويه داشتند ولي من هيچ‌گاه احساس تنگي در سينه نكردم و ما به خوبي در كنار هم كار مي‌كرديم. دليلي ندارد طوري عمل كنيم كه مجبور شويم از بهترين مديران صرف‌نظر كنيم و در مقابل يك عده بي‌تجربه و بي‌تخصص را در پست‌هاي حساس قرار دهيم و مثلا يك نفر يك روز در سازمان تامين اجتماعي باشد بعد به خودروسازي برود يا جاي ديگر. چنين كاري جفاست.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه " اگر سعه‌ صدري براي استفاده از مديران باتجربه وجود نداشته باشد خسارت خواهيم ديد" تاكيد كرد: بنده استقبال مي‌كنم كه هر گروه سياسي كه مشروعيت دارد از بنده حمايت كند و در اين زمينه هم به اصلاح‌طلبان نگاه مي‌كنم و هم به اصولگراهايي كه عاقلانه فكر مي‌كنند.

دانشجوي ديگري گفت: اميدوارم تعريف رييس‌جمهور آينده از عدالت متفاوت با اين دولت باشد.

موسوي نيز گفت: من مفهوم عدالت را در كنار آزادي و قانون قرار داده‌ام و در راس آن نيز بحث ايران پيشرفته را مطرح كرده‌ام. عدالتي كه مدنظر من است عدالتي است كه اقتصاد صدقه‌اي در آن جاي ندارد.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره سفرهاي استاني دولت اظهار كرد: رفتن به استان‌ها و رودررو شدن به مردم كار مفيدي است ولي من پيش‌تر هم گفته‌ام كه براي اين‌كه از اين مسافرت‌ها بهتر استفاده كنيم، خوب است كه مسائل استاني را مطالعه كنيم و بعد با سفر يك نفر از هيات دولت به طور ضربتي به مشكلات رسيدگي شود؛ چراكه معتقدم به قدري وظايف ملي دولت گسترده است كه اجازه نمي‌دهد هيات دولت چند روز وقت خود را در شهرهاي مختلف بگذراند و من از اين نظر انتقاد دارم.

يكي از دانشجويان گفت: گفته شده است كه در سه سال گذشته معادل 50 سال قبل شكوفايي داشته‌ايم. آيا شما اين مساله را قبول داريد؟

موسوي پاسخ داد: يكي از كارهايي كه در دولت‌هاي داراي حساب و كتاب صورت مي‌گيرد، صحبت كردن مطابق با آمار صحيح است. من آمار نادرست نخواهم داد. آمار درست دادن غير از اين‌كه به دولت براي تصميمات صحيح كمك مي‌كند، به مردم براي انجام نقد صحيح كمك خواهد كرد. بدين ترتيب ندادن آمار درست ضايع كردن حق مردم است. اگر چنين چيزي گفته شده است بايد بررسي كنيم و ببينيم شايد اصلا بيش از اين كار شده باشد و اگر اين‌طور باشد يقينا مردم خوشحال‌تر خواهند شد.

دانشجويي سوال كرد: اگر 18 تير در زمان شما بود، شما هم مثل برخي از افراد پشت دانشجويان را خالي مي‌كرديد؟

موسوي در پاسخ با سه‌بار تاكيد بر اين‌كه " من در اين مورد باز هم برمي‌گردم به مساله‌ قانون" ادامه داد: هر نوع تهاجم، حركت و خسارتي كه به فرد بيگناهي وارد شود چه برسد به دانشجو و فضاي دانشگاهي، محكوم است و جنبه قانوني ندارد و من مصر هستم كه در چنين مواردي با تكيه بر همين روش توجه به قانون مسائل را پيگيري كنم.

وي در پاسخ به سوالي درباره شوراي نگهبان نيز اظهار كرد: شوراي نگهبان نهاد بسيار مهمي در كشور است. مشكل ما اين است كه برخي مشكلاتي كه پيدا مي‌كنيم را از راه قانوني پيگيري نمي‌كنيم. در جلسه‌اي از من پرسيدند نظارت استصوابي را قبول مي‌كنيد يا نه؟ من پاسخ دادم كه نه! من به نظارت استصوابي اعتقاد ندارم، اما براي حل اين مساله يك اراده جمعي، راي مجلس و يك اراده‌ مصمم مي‌خواهد. گاهي در مورد برخي لوايح مشكلاتي پيش مي‌آيد كه در اين مورد نهاد مجمع تشخيص مصلحت نظام به اختلافات رسيدگي مي‌كند و بسيار موفق است.

از نظر نخست‌وزير دوران دفاع مقدس درباره اين‌كه گفته است " نه اصلاح‌طلب هستم و نه اصولگرا" سوال شد كه وي پاسخ داد: نگفتم نه اصلاح‌طلب هستم و نه اصولگرا بلكه گفته‌ام اصلاح‌طلبي هستم كه به اصول مراجعه مي‌كنم. بنده تمام عقايد خود را در اولين بيانيه‌ام به طور صادقانه عرض كردم تا اگر اقبالي باشد بيايم و اگر نبود نيز نيايم.

وي خاطرنشان كرد: مردمي كه در انتخابات به دنبال راي آن‌ها مي‌دويم هم خواسته‌هاي اصلاح‌طلبانه دارند و هم پيگير اصول هستند و مي‌شود به نوعي در جامعه عمل كرد كه هر دوي اين‌ها را داشته باشيم.

مهندس ميرحسين موسوي پس از اين جلسه براي ديدار با اقشار مختلف مردم شهرستان ايلام و گفت‌وگو با آن‌ها وارد مسجد جامع ايلام شد.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس كه در اولين سفر انتخاباتي خود صبح روز دوشنبه به استان ايلام سفر كرده است پس از اداي احترام به شهدا در گلزار شهداي شهرستان ايلام حضور يافت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.081 seconds.